Tuesday, May 20, 2014

Pasangan Giant Panda dijangka tiba hari ini

 

Putrajaya: Pasangan Giant Panda Fu Wa (jantan) dan Feng Yi (betina) yang dipinjamkan menerusi Program Perjanjian Kerjasama Konservasi Antarabangsa Giant Panda tiba pagi hari ini di Kompleks MASKargo, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Sepang.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri G Palanivel berkata, pasangan Giant Panda itu dibawa dari Chengdu, China melalui penerbangan khas, MASKargo dan dijangka tiba kira-kira jam 6 pagi.
“Pasangan panda itu kemudian akan dibawa ke Zoo Negara di Kuala Lumpur dan akan dikuarantin selama kira-kira sebulan di eksibitnya yang sudah dibina.

Foto

“Ketibaan pasangan Giant Panda pada Mei adalah sangat signifikan memandangkan kedua-dua negara bakal merayakan Sambutan Ulang tahun Ke-40 terjalinnya Hubungan Diplomatik antara Malaysia dan China,” katanya.

Ketibaan pasangan panda itu akan disambut Timbalan Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Datuk Seri Dr James Dawos Mamit.

Palanivel berkata, program Perjanjian Kerjasama Konservasi Antarabangsa Giant Panda di antara Malaysia dan Republik Rakyat China (RRC) itu ditandatangani pada 2012.

Menurutnya, melalui program itu, Malaysia berpeluang menjalankan penyelidikan konservasi Giant Panda di samping dapat membangun serta melatih kepakaran tempatan.


 
SUMBER : HARIAN METRO

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates