Tuesday, April 22, 2014

Sekolah bertukar lautan lumpur

Serdang: “Sekolah ini bertukar menjadi ‘lautan’ lumpur setiap kali hujan lebat berlaku. Akibatnya murid sekolah ini dipindahkan ke dewan berhampiran atas faktor keselamatan,” kata seorang bapa pelajar Sekolah Kebangsaan Sri Sedang di sini, yang hanya mahu dikenali sebagai Kamal, 40.
Dalam kejadian terbaru jam 5.50 petang kelmarin, hujan lebat yang berlaku menyebabkan banjir kilat menenggelamkan sekolah itu setinggi lebih 0.4 meter.

Kejadian banjir itu menyebabkan murid sekolah itu dipindahkan ke Dewan Rukun Tetangga Sri Serdang bagi mengelakkan kejadian tidak diingini. “Kejadian banjir kilat sudah acap kali berlaku dan masalah ini seolah-olah tiada penyelesaian walaupun sudah puluhan kali banjir melanda.

 
“Sebaik banjir surut, kawasan sekitar sekolah dan bilik darjah dipenuhi kotoran selut. Keadaan ini pastinya menjejaskan proses pembelajaran berikutan pihak pengurusan sekolah perlu membersihkan kawasan terlebih dahulu,” katanya. Dia berharap Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan pemimpin politik di kawasan itu ‘turun padang’ menyelesaikan masalah yang berlarutan sekian lama.

“Kasihan kepada guru dan murid sekolah ini. Mereka pastinya tidak senang duduk dan panik setiap kali hujan lebat berlaku,” katanya.


Sementara itu tinjauan wartawan pagi semalam mendapati anggota Balai Bomba dan Penyelamat Serdang bertungkus-lumus membantu pihak sekolah membersihkan sisa lumpur yang memenuhi kawasan sekolah terbabit.

FotoGURU dibantu anggota bomba Serdang membersihkan kawasan Sekolah Kebangsaan Sri Serdang yang ditenggelami banjir lumpur akibat banjir kilat, petang kelmarin.
Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Serdang, Noor Zaidi Din berkata, lima anggotanya terbabit dalam operasi pembersihan di sekolah itu dengan menggunakan pili bomba. “Bantuan dihulurkan segera bagi memastikan pembelajaran murid di sekolah itu tidak terganggu,” katanya.

Sumber : Harian metro

0 comments:

Post a Comment

Template by:

Free Blog Templates